Round Table: hoe nieuwsgierigheid een trigger kan zijn voor interne mobiliteit

De war for talent: is die nieuw? Neen. Waar situeert zich die? Overal. Blijft die nog even duren? Jazeker. Hoe gaan we hier nu mee om? Een vraag die op de radar staat van alle HR-teams en waarvoor geen plug-and-play of one size fits all-oplossing voorhanden is. Tijdens deze rondetafel gaan we dieper in op wat HR kan leren van supply chain management en waarom transparantie, interne mobiliteit en intrinsieke nieuwsgierigheid sleutelelementen zijn.
We brengen strategieën tot leven via een real life case van Telenet.
Gefaciliteerd door: SD Worx en Huapii

Workshop: durf te vragen!

Vragen stellen is de natuurlijke uiting van nieuwsgierigheid. Tijdens deze workshop doen we dat luidop en aan elkaar. Met welke uitdaging zit u of voor welke vraag zou u écht graag tips en ideeën ophalen bij peers? Ervaar de kracht van sociale overwaarde: we maken gebruik van elkaars kennis en krijgen zo een echte inspiratieboost! De voordelen: nieuwe antwoorden door te kijken vanuit verschillende perspectieven, meer energie om een project op te starten of een probleem aan te pakken, uw creativiteit wordt helemaal wakker geschud en u helpt anderen met extreem weinig moeite en veel plezier.

Weg van de information overload en van het piekeren

Van nature hebben mensen een bijzondere nieuwsgierigheid voor dingen die niet pluis lijken. Waar we een dreiging zien, daar gaat onze aandacht naartoe. Bv. op het internet: bij “slecht nieuws” (denk aan de COVID-pandemie of de oorlog in Oekraïne) gaan we vaak eindeloos scrollen door onze socials en nieuwssites. “Doomscrollen” heet dat. We zoeken geruststelling, maar lopen al snel vast in een negatieve spiraal. En zo gaat het ook vaak in ons eigen hoofd wanneer we ons een weg willen piekeren uit onze problemen. We denken dat we er goed aan doen, maar veelal betekent piekeren dat we ons nog meer vastrijden. Hoe komt dat precies, en wat kunnen we eraan doen? Hoe kunnen we ons wapenen tegen de gevaren van die overload aan (negatieve) informatie?

Uw organisatie als lerend ecosysteem

Metaverse, virtuele realiteit of een “phygital” wereld: technologie wordt almaar meer integraal onderdeel van ons leven. Kinderen groeien hiermee op en voor hen is dit dus normaal. Ze ontwikkelen er vaardigheden door die nu vaak nog niet erkend worden als kwaliteiten. Welke impact heeft dit op de workforce van de toekomst? Welke eigenschappen en competenties – denk maar aan nieuwsgierigheid – zullen het verschil maken en hoe kunnen we onze organisatie hier nu al op afstemmen? Dankzij o.a. lean learning en learnscapes kunt u uw bedrijf wendbaar laten groeien tot een lerend ecosysteem waar welbevinden in symbiose is met technologie.

Onderonsje: nieuwsgierigheid in de praktijk bij Sweco

Volgens Marijke vertrekt alles van een mensbeeld en dat probeert ze dan ook toe te passen in haar HR-beleid bij Sweco. In het grootste architecten- en ingenieursadviesbureau van Europa bedenken specialisten oplossingen voor zaken die nog nooit eerder werden gedaan. Dat betekent dat nieuwsgierigheid ingebakken zit in het bedrijf, maar toch is het een uitdaging om al die expertise en kennis te identificeren en te delen. In deze sessie laat Marijke ons kennismaken met de bedrijfscultuur en L&D-strategie.

Inspirerend spreken als leider

Om een cultuur van nieuwsgierigheid in uw bedrijf te stimuleren, kunt u het goede voorbeeld tonen. Maar het helpt ook als u uw medewerkers kunt inspireren – de overtreffende trap van overtuigen en motiveren. Het vermogen om te inspireren creëert een positief spiraaleffect dat individuen, teams en organisaties laat uitgroeien tot iets wat exponentieel beter is dan voorheen. Hoe geeft u mensen en ideeën stuwkracht met woorden en storytelling? Hoe stimuleert u verbeeldingskracht en maakt u een onzichtbare toekomst zichtbaar? Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap impact heeft?

Opening CHRO Day 2022: Culture of Curiosity

Wat zijn de voordelen en valkuilen van nieuwsgierigheid? En hoe kunt u als leider zo’n cultuur in uw organisatie stimuleren?
Stefaan van Hooydonk opent de dag met een keynote over de kracht van nieuwsgierigheid op de werkvloer. Hij pleit voor intentionele nieuwsgierigheid en legt ons uit hoe we de nieuwsgierigheidsquotiënt van individuen en bedrijven kunnen bepalen.
Hoe zorgen we er vervolgens voor dat we de wijsheid van de groep optimaal benutten? Volgens Fanny Matheusen is Deep Democracy daar de geschikte methode voor. Deep Democracy geeft een nieuwe kijk op besluitvorming en is tevens een krachtig instrument voor conflictresolutie binnen diverse groepen.
Curieus? Welkom!

Titel parallel workshop 5

De lant esequod itibus. Piendem poritet ex eaquatem esequia core vero minctini odis es dolupta tiaessi magnamus, esed ut optae modisint maio. Et alique volorum voluptat volut quame que magnist aped et quatis mostis dolupta quas dolorem animolessi adis mi, tem laut apis nobis aute quia doluptatem atem everunt earume diam, sus num eturest reratem sinullabo. It eos ducius ad ea volorem pelesendus et ex etur sandelia quam, sitaect atiorem. Namet vendelecta nus, quia ipsanti omnis estiur rehentestiis poremporro explis num atem fuga. Sa voloreperum reic tori rem vel mo quiae quam esciunt elenemperunt autae. Ut eius et quam iuntiusandis etur?

Et fugit aut est enda verit, ex estisi sint occum asperature nos autemqui doloratus, qui in exceatis nos et lautet latem vitiunt ipicim reicipicitis ullore cusam, sundisquam vel magnatectur mint, sim ex evera qui si iume essi bea si quis quunt lam et andernat officatur renitas aut inturit dolectur. Et fugit aut.

Break- out sessie 2

break-out sessie 1